Artboard 5

alle diensten  >  branding  >  identiteit

Merkidentiteit, merkprofilering, identiteit van een sterk merk

Sterke merken zijn onderscheidend, relevant, geloofwaardig, gemakkelijk te onthouden en  misschien wel het belangrijkste – ze betekenen iets voor de doelgroep. Natuurlijk speelt de buitenkant daarbij een rol. Maar de kracht zit aan de binnenkant: de merkidentiteit.

Wat is een merkidentiteit eigenlijk? En hoe ontwikkelt u een krachtige beste merkidentiteit voor uw organisatie?

branding-merken-laten-bouwen-diezit-marketing-communicatie-bureau-deventer-2

wat is een merkidentiteit?

Merkidentiteit klinkt al best gewichtig, vindt u niet? Andere woorden zijn: merkprofiel, merkkern, merk-DNA of merkessentie. Wat betekent het?

Heel kort: een merkidentiteit is wie u bent. Iets langer: een merkidentiteit weerspiegelt het DNA van een bedrijf, inclusief visie, drijfveren, waarden en overtuigingen. Met uw merkidentiteit laat u zien waar u voor staat en waar u voor gaat.  

Het gaat dus veel verder dan een logo of huisstijl. Uw merkidentiteit komt terug in alle communicatie, in de uitstraling van uw gebouw - of foodtruck – maar ook in hoe u uw producten en diensten produceert. Doet u bijvoorbeeld aan duurzaamheid?

 Een goede merkidentiteit zorgt ervoor dat alles wat u doet herkenbaar is en de juiste energie opwekt bij zowel uw medewerkers als uw doelgroep. Het is het kloppende hart van uw organisatie. En als alles klopt, is uw merkidentiteit de sleutel tot het succes van uw onderneming.

de kenmerken van een sterke merkidentiteit

Branding - benaming

wordt als waardevol ervaren door uw doelgroep
Een sterke merkidentiteit vertegenwoordigt waarde en relevantie. Het geeft mensen een goed gevoel bij uw bedrijf, product of dienst en bindt hen aan uw merk.

Branding - brand story

onderscheidt u van de concurrentie
Een krachtige merkidentiteit onderscheidt u – soms al in één oogopslag - van anderen.

Waarde - Energiek

wordt beter en sneller onthouden
Even opvallen is niet moeilijk: echt gezien worden en onthouden worden op de manier waarop uw merk is bedoeld, is de uitdaging. Met de juiste merkidentiteit kan dat.

Branding - Logo

zorgt voor meer en snellere conversie
U wilt uw doelgroep niet alleen bereiken, maar ook tot actie laten overgaan. Een krachtige merkidentiteit overtuigt uw doelgroep en verhoogt de conversie.

branding - tone-of-voice

bespaar kosten
Een sterke en herkenbare merkidentiteit zorgt ervoor dat u steeds minder aan marketing hoeft uit te geven voor hetzelfde resultaat.

branding - huisstijl

biedt prijsvoordelen
Als de merkidentiteit waarde toevoegt, kunt u hogere prijzen vragen.

merkidentiteit: consistentie cruciaal

Een goed doordachte merkidentiteit is niet alleen of vooral het resultaat van een sterk staaltje creativiteit, maar biedt focus en consistentie (Neumeier, 2015). Dat is cruciaal voor het lange termijnsucces van uw merk en uw bedrijf.

Wanneer concurrenten halsoverkop achter trends en kansen aan rennen, blijft u uitgaan van uw eigen kracht. Zo zorgt u voor geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en herkenbaarheid van uw merk.

Belangrijk daarbij is dat de merkidentiteit niet alleen in de buitenwereld leeft, maar ook wordt begrepen en gedragen door uw medewerkers (Nicholas Ind). Hoe consistenter het beeld zowel binnen als buiten, hoe krachtiger en succesvoller het merk.

hoe creëer je een sterke merkidentiteit?

Dat begint bij uzelf. Bijvoorbeeld met een droom, een drijfveer, of een neus voor een niche. Die vertalen zodat anderen hetzelfde voelen en willen, noemen sommige mensen een kunst. Wij bij diezit. zien het als een vak.   

We helpen u graag en deskundig bij het woorden, handen en voeten geven van uw merkidentiteit. Dat hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten. Om bedrijven op een laagdrempelige en betaalbare manier te helpen bij het creëren van een succesvolle merkidentiteit, hebben we een platform ontwikkeld: Abrnd. Hier kunt u eenvoudig alle stappen doorlopen die nodig zijn om uw merkidentiteit te definiëren. Van daaruit bouwt u verder, met precies zoveel ondersteuning als u zelf wilt.

 Wilt u weten hoe u uw merkidentiteit kunt versterken?

 Neem contact op

benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterke merkidentiteit?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!

voorbeelden en cases

Case: Welstee
een nieuw gezicht dat meteen vertrouwd aanvoelt
Case: Regio twente
hoe we met verschillende middelen Routenetwerken Twente op de kaart zetten
Case: Spot F
binnen twee dagen maar liefst 40 potentiële huizenkopers
Case: dess Kirstins
een volledige rebranding en hierdoor al 3 nieuwe leads binnen de eerste week
Case: Curves
hoe bereik je alle vrouwen in Nederland?
Case: Healthy hairdresser
van letters in een convenant naar bewustwording op de werkvloer
Helen - Scholten Medical

Nadat diezit. onze nieuwe merkidentiteit naar een hoger niveau heeft getild, merken we direct meer resultaat.

Helen - Scholten Medical

Kirstin - dess Kirstins

Dankzij de rebranding van mijn merk kreeg ik in de eerste week al 500% meer aanvragen.

Kirstin - dess Kirstins

benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!




benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!




benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!