alle diensten  >  branding  >  Brand story

brand story

Brand story. Merkverhaal. Corporate verhaal. U heeft er vast weleens over gehoord. ‘Is het een trend? Je hoort ook zoveel over storytelling, de laatste tijd...’ Ons antwoord: nee. Een sterk merk kan niet om een brand story heen – zoals mensen niet om een sterk merk heen kunnen.

We doen een poging uit te leggen waarom.

brand-story-laten-schrijven-diezit

uw brand story vertelt uw waarom

Een brand story is HET verhaal van uw merk. Een goede brand story geeft inzicht in de diepere drijfveren achter uw merk, het bestaansrecht, het WAAROM. (Inderdaad, het heeft sterke raakvlakken met uw merkidentiteit.)

Moet u een brand story hebben? Hm.. het woord ‘moeten’ willen we liever niet gebruiken. Maar we geloven wel in de kracht van een goed verhaal. Bovendien, door zelf uw brand story te vertellen, voorkomt u dat anderen het waarom achter uw merk anders interpreteren dan u bedoeld heeft.  

Een goede brand story raakt mensen, op zo’n manier dat ze zich verbonden voelen met uw merk en de bedenker of de organisatie erachter. Hoe krachtiger het verhaal, hoe groter de impact en hoe sterker de verbinding.

neem mensen mee in uw merkverhaal

Met een sterke brand story neemt u mensen mee in de wereld van uw merk. U laat hen als het ware door de ogen van uw merk naar de wereld kijken. Zodat ze zich kunnen inleven in wat uw organisatie beweegt en waar uw merk voor staat. 

Dat kan niet met ‘zomaar een leuk verhaal’. Het moet geloofwaardig zijn, levensecht. Mensen zich aangesproken voelen door uw drijfveer en zich aangeraakt voelen door de waarden die in het verhaal verborgen liggen – of als een bliksemflits naar je toekomen.

Elk woord en elk beeld moet raak zijn. Niet alleen inhoudelijk, ook in de vorm. De stijl, de toon, kortom, het HOE bepaalt in belangrijke mate het effect op de lezer, luisteraar of kijker. 

nog een paar argumenten voor een brand story

Zolang er mensen zijn, vertellen ze elkaar al verhalen. Verhalen zijn misschien wel de meest effectieve manier om informatie uit te wisselen (Rose, 2012).

Een goed – en goed verteld! – verhaal heeft het vermogen om mensen te inspireren.

Een verhaal wordt gemakkelijker onthouden dan ‘droge, neutrale informatie’.

Een sterk verhaal over een specifieke onderwerp kan eraan bijdragen dat u als autoriteit wordt gezien in het vakgebied. Dit kan de geloofwaardigheid en waarde van uw merk versterken.

brand story als kapstok

Hiervoor schreven we het al: de brandstory is HET verhaal van uw merk. Het is waarom uw merk bestaat, waarom uw medewerkers doen wat en hoe ze doen en waarom uw klanten juist voor uw producten of diensten kiezen. 

Dat maakt de brand story tot de kapstok waaraan alle andere verhalen, middelen, uitingen opgehangen kunnen worden. De kracht ervan werkt door in alles, niet alleen naar buiten; ook intern. Een goed verhaal verbindt uw medewerkers met elkaar. Het zorgt dat ze elke dag opnieuw met energie en vol overtuiging staan voor de waarden die uw merk vertegenwoordigt!    

hoe creëer je een sterke brand story?

Last but not least… leuk verhaal, maar hoe creëer je een sterke brand story?

Als het goed is, hoef je die niet te creëren, maar is het verhaal al. Uw merk is immers ontstaan vanuit een drijfveer, droom, verlangen… Misschien kunt u dit wel zo kraakhelder en pakkend vertellen, dat de ingrediënten voor uw brand story al voorhanden zijn. 

De stap naar het bepalen van de merkidentiteit is dan vlot gezet. Hoe eenvoudig of direct uw verhaal kan worden vertaald naar de brand story, hangt samen met de vraag hoe uw merk het best kan worden gepositioneerd in de markt én wat de beste strategie is om dat succesvol te doen.      

Bij diezit. ondersteunen onze strategen u graag om te komen tot beantwoording van deze vragen en om samen de rode draad van uw verhaal ‘vast te pakken’. Vervolgens wordt een copywriter ingeschakeld om te komen tot een betekenisvol verhaal. Dat gebeurt in stappen. Er worden verschillende invalshoeken en verhaallijnen uitgewerkt. Samen met u kijken we vervolgens welk verhaal uw boodschap het best vertolkt en precies de juiste snaar kan raken bij uw doelgroep. 

Staat u al in vuur en vlam? Of is er meer nodig om u warm te laten lopen voor een brand story? Laat het ons weten!

Neem contact op

voorbeelden en cases

Case: Welstee
een nieuw gezicht dat meteen vertrouwd aanvoelt
Case: Regio twente
hoe we met verschillende middelen Routenetwerken Twente op de kaart zetten
Case: Spot F
binnen twee dagen maar liefst 40 potentiële huizenkopers
Case: dess Kirstins
een volledige rebranding en hierdoor al 3 nieuwe leads binnen de eerste week
Case: Curves
hoe bereik je alle vrouwen in Nederland?
Case: Healthy hairdresser
van letters in een convenant naar bewustwording op de werkvloer